Wednesday, 1 February 2012

19 fantastic Logo,..ada yang tersembunyi di sebalik logo2 ni..

Aku suka sangat logo ni, walaupon nampak agak simple, tapi korang perasan tak setiap abjad dalam logo ni adalah keratan nombor 8 sebenarnya


 


Logo ini menggunakan cara yang mudah sebenarnya tapi kasi banyak maklumat. Pertama korang boleh lihat huruf N dan W, dua huruf pertama nama jenama. Tetapi apa yang kebanyakan orang tidak melihat kompas bahawa mata kepada Northwest, satu lagi merujuk kepada nama jenama.


Logo ini tidak seolah-olah menyembunyikan banyak pada pandangan pertama, tetapi ia memberi anda gambaran sedikit dalam falsafah di sebalik jenama. Pertama sekali, swoosh kuning kelihatan seperti tersenyum: Amazon mahu mempunyai kepuasan pelanggan yang terbaik. Swoosh juga menghubungkan huruf a dan z, yang bermaksud bahawa kedai ini mempunyai segala-galanya dari A ke Z.
 


Logo lama Baskin Robbins mempunyai nombor 31 dengan arka di atasnya. Bahagian-bahagian yang berwarna merah jambu yang BR masih membentuk nombor 31, merujuk kepada 31 perisa.



Milwaukee Brewers adalah sebuah pasukan besbol profesional dari Milwaukee, Wisconsin (baik, duh). Logo mereka sebenarnya terdiri daripada huruf M (di atas) dan B (di bawah m). Kedua-dua huruf ini juga membentuk sarung tangan baseball.



Logo ini mungkin kelihatan seperti Logo yang mudah, tetapi jangan tertipu,  korang nampak tak  sebahagian daripada belalai gajah di dalam ruang negatif di dalam hurufe’ tu



Pada mulanya, logo ini tidak mungkin memberi pengertian yang mendalam. Tetapi jika korang  melihat dengan teliti, mesti akan nampak nombor 1 dalam ruang negatif di antara F dan jalur merah. Logo ni berjaya menyampaikan rasa kelajuan, betul tak?


Korang nampak kot, ada anak panah tersembunyi di dalam logo FedEx ni
 

Carrefour adalah salah satu daripada peruncit terbesar di Eropah, dan juga Perancis. Logo melambangkan perkataan ini melalui dua anak panah bertentangan. Dalam logo ni  juga menambah huruf pertama nama Carrefour, OK kalau korang tengok di tengah2 logo tu betul2, nampak tak huruf C di dalam ruang negatif di antara kedua-dua anak panah tu?



Aku tahu logo ini mesti korang tengok macam pokok yang simple, hijau dan membosankan, tetapi kalau korang tengok mahkota pokok, korang akan melihat bahawa ia juga boleh ditafsirkan sebagai otak. Logo meletakkan penekanan kepada keupayaan intelektual kakitangan syarikat yang kukuh dan juga mencerminkan hijau dan makmal adalah sebahagian nama mereka.



The NBC (National Broadcasting Company) adalah salah satu rangkaian televisyen terbesar Amerika. Aku rasa kebanyakan kamu telah melihat merak dalam logo ini. Merak mempunyai 6 bulu ekor yang berbeza, merujuk kepada enam bahagian pada masa itu bahawa logo ini telah dicipta. Kepala merak disebalik kanan untuk melambangkan “moving forward, not back”



Ha, di dalam logo Nextel ni pulak ada Double line Arrow yg tersembunyi..Nampak tak?



Roxy  adalah sebuah syarikat yang mengkhusus dalam pakaian dan aksesori untuk gadis remaja yang suka snowboarding dan surfing. Syarikat itu sebenarnya adalah sebahagian daripada Quiksilver. Jadi 2 Logo Roxy dibuat dr Quiksilver logo yang membentuk jantung.



Semua orang tau, Sony VAIO ni satu jenama yang terkenal untuk laptop. Tetapi korang tahu tak logo nama VAIO juga mempunyai makna yang tersembunyi? Haa, 2 huruf pertama mewakili isyarat analog asas. Dua huruf terakhir kelihatan seperti 1 dan 0, mewakili isyarat digital.


Logo SUN adalah salah satu ambigrams yang paling terkenal di dunia. Anda boleh membaca nama jenama di setiap arah mendatar dan menegak. Logo ini telah direka oleh profesor Vaughan Pratt Universiti Stanford
 


Toblerone ni coklat keluaran syarikat dari Bern, Switzerland. Bern ni kadang2 dipanggil The City Of Bears. Mereka telah menggabungkan idea dalam logo Toblerone, kalau korang lihat betul2, korang mesti akan nampak seekor siluet beruang kat dlm logo tuh.



Kalau korang tengok di tengah-tengah logo ini, korang boleh nampak 2 orang menikmati cip Tostito dengan mangkuk salsa. Jadi, logo ini menyampaikan idea orang-orang yang menghubungkan antara satu sama lain.


Unilever adalah salah satu pengeluar terbesar makanan, minuman, agen pencuci dan produk penjagaan diri. Mereka menghasilkan banyak produk yang berlainan dan mereka mahu untuk mencerminkan ini dalam logo mereka. Setiap bahagian logo mempunyai makna. Sebagai contoh: jantung mewakili kasih sayang, penjagaan dan kesihatan - perasaan yang baik, burung adalah simbol kebebasan.
 


Hartford Whalers
Logo ini juga menggunakan ruang negatif untuk mewujudkan huruf H. Korang boleh nampak tiga bahagian-bahagian yang berlainan: huruf H dan W dan ekor ikan paus biru.

No comments:

Post a Comment

takkan tengok jerk?... komen la sikit untuk post ini.........