Aku suka sangat logo ni, walaupon nampak agak simple, tapi korang perasan tak setiap abjad dalam logo ni adalah keratan nombor 8 sebenarnya
Logo
ini menggunakan cara yang mudah sebenarnya tapi kasi banyak
maklumat. Pertama korang boleh lihat huruf
N dan W, dua
huruf pertama nama jenama. Tetapi apa yang
kebanyakan orang tidak melihat
kompas bahawa mata
kepada Northwest, satu lagi merujuk kepada nama
jenama.
Logo ini tidak seolah-olah menyembunyikan banyak pada pandangan pertama, tetapi ia memberi anda gambaran sedikit dalam falsafah di sebalik jenama. Pertama sekali, swoosh kuning kelihatan seperti tersenyum: Amazon mahu mempunyai kepuasan pelanggan yang terbaik. Swoosh juga menghubungkan huruf a dan z, yang bermaksud bahawa kedai ini mempunyai segala-galanya dari A ke Z.
Logo
lama Baskin Robbins
mempunyai nombor 31
dengan arka di
atasnya. Bahagian-bahagian yang berwarna
merah jambu yang BR masih membentuk nombor
31, merujuk kepada 31 perisa.
Milwaukee
Brewers adalah sebuah
pasukan besbol profesional
dari Milwaukee, Wisconsin (baik, duh). Logo
mereka sebenarnya terdiri daripada huruf M (di
atas) dan B (di
bawah m). Kedua-dua
huruf ini juga membentuk sarung tangan baseball.
Logo
ini mungkin kelihatan seperti Logo yang mudah, tetapi jangan tertipu, korang nampak tak sebahagian daripada belalai gajah di dalam ruang negatif
di dalam huruf ‘e’
tu
Pada
mulanya, logo ini tidak mungkin memberi pengertian yang mendalam.
Tetapi jika korang melihat dengan teliti,
mesti akan nampak nombor 1 dalam ruang negatif di
antara F dan
jalur merah. Logo ni berjaya
menyampaikan rasa kelajuan, betul tak?
Korang nampak kot, ada anak panah tersembunyi di dalam logo FedEx ni
Carrefour adalah salah satu daripada peruncit terbesar di Eropah, dan juga Perancis. Logo melambangkan perkataan ini melalui dua anak panah bertentangan. Dalam logo ni juga menambah huruf pertama nama Carrefour, OK kalau korang tengok di tengah2 logo tu betul2, nampak tak huruf C di dalam ruang negatif di antara kedua-dua anak panah tu?
Aku tahu logo
ini mesti korang tengok macam pokok yang simple, hijau dan membosankan, tetapi kalau
korang tengok mahkota pokok, korang akan melihat bahawa ia juga boleh
ditafsirkan sebagai otak. Logo meletakkan penekanan kepada keupayaan intelektual
kakitangan syarikat yang kukuh dan juga mencerminkan hijau dan makmal adalah sebahagian
nama mereka.
The NBC (National Broadcasting Company) adalah salah satu rangkaian televisyen terbesar
Amerika. Aku rasa kebanyakan kamu telah melihat
merak dalam logo
ini. Merak mempunyai 6 bulu ekor yang berbeza, merujuk
kepada enam bahagian
pada masa itu bahawa logo ini telah dicipta. Kepala merak disebalik
kanan untuk melambangkan “moving
forward, not back”
Ha, di dalam logo Nextel ni pulak ada Double line Arrow yg
tersembunyi..Nampak tak?
Roxy
adalah sebuah syarikat
yang mengkhusus dalam pakaian dan aksesori untuk
gadis remaja yang suka snowboarding dan surfing.
Syarikat itu sebenarnya adalah sebahagian daripada Quiksilver. Jadi 2 Logo Roxy dibuat
dr Quiksilver logo
yang membentuk jantung.
Semua
orang tau, Sony VAIO ni satu jenama yang terkenal
untuk laptop. Tetapi korang tahu tak logo nama
VAIO juga mempunyai
makna yang tersembunyi?
Haa, 2 huruf pertama mewakili isyarat analog
asas. Dua huruf terakhir
kelihatan seperti 1 dan 0, mewakili isyarat
digital.
Logo SUN adalah salah satu ambigrams yang paling terkenal di dunia. Anda boleh membaca nama jenama di setiap arah mendatar dan menegak. Logo ini telah direka oleh profesor Vaughan Pratt Universiti Stanford
Toblerone
ni coklat
keluaran syarikat dari Bern,
Switzerland. Bern ni kadang2 dipanggil
The City Of Bears.
Mereka telah menggabungkan
idea dalam logo
Toblerone, kalau korang lihat betul2, korang mesti akan nampak seekor siluet beruang
kat dlm logo tuh.
Kalau
korang tengok di tengah-tengah logo
ini, korang boleh nampak 2 orang menikmati cip
Tostito dengan mangkuk
salsa. Jadi, logo ini menyampaikan idea orang-orang
yang menghubungkan antara satu sama lain.
Unilever adalah salah satu pengeluar terbesar makanan, minuman, agen pencuci dan produk penjagaan diri. Mereka menghasilkan banyak produk yang berlainan dan mereka mahu untuk mencerminkan ini dalam logo mereka. Setiap bahagian logo mempunyai makna. Sebagai contoh: jantung mewakili kasih sayang, penjagaan dan kesihatan - perasaan yang baik, burung adalah simbol kebebasan.
Hartford Whalers
Logo ini juga menggunakan ruang negatif untuk
mewujudkan huruf H. Korang boleh nampak tiga
bahagian-bahagian yang berlainan: huruf
H dan W dan
ekor ikan paus biru.